S:t Lars vandring jubilerar Heliga Birgitta i augusti

S:t Lars vandring i Heliga Birgittas fotspår hålls den 12 augusti.

nyhet aug 23 heliga birgitta vandring.jpg

Folk som vandrar.

S:t Lars vandring, som ordnas vartannat år av Vandas församlingar, firar i år Heliga Birgitta som hör till de mest betydande helgonen i Europa. Det är 650 år sedan hennes död i år.

- Birgitta var en stark kvinna i sin tid. Hon agerade som påverkare både vid det svenska kungahuset och på andra platser i Europa, särskilt i Rom, där hon levde fram till sin död. Hon kan på många sätt betraktas som en förebild för starka kvinnor som påverkar sin samtid, säger pastor Tarja Korpela, som har ansvarat för vandringen under flera år.

Påven godkände Birgittas klosterregel år 1370, och hon fick tillstånd att grunda ett kloster i sitt namn. Det finns gott om kloster och kyrkor runt om i Europa som är uppkallade efter Heliga Birgitta. Den viktigaste av dem är Vadstena klosterkyrka i Sverige, där Birgittas kvarlevor är begravda.

Sankt Lars vandring i Heliga Birgittas fotspår äger rum den 12 augusti 2023, och vandrarna startar från olika platser runt om i Vanda. Huvudleden börjar i Helsingfors vid Gammelstadsviken och följer Vanda- och Kervo åar till Helsinge kyrka S:t Lars.

Heliga Birgitta syns i inledningsbönen, i den traditionella vandringslåten och i en expertföreläsning av Sanna Supponen vid Helsinge kyrka S:t Lars, samt i en medeltida mässa i kyrkan.

Vandringens rutter och tidtabeller för den 12 augusti 2023:

• Huvudleden från Gammelstadsviken i Helsingfors, 10 km, start kl. 10. Guider Pekka Siutila och Hanna Vuollo.

• Rutten från Dragnäsets simstrand i Vanda, 7,8 km, start kl. 10. Guide Natasa Stambej, diakon i Vandaforsens församling. Gruppen från Tavastby kan också ansluta sig.

• Håkansbölerutten, start vid Håkansböle kyrka kl. 10. Guide Tiina Palmu.

• Fyra kyrkors vandring från Korso församling, ungefär 14 km. Start vid Korsos kyrka kl. 9. Guide Kari Nikkinen.

• Dickursby vandringsgrupp, start vid Stationsvägen kl. 11. Guider Anneli Mylläri och Olli Hirvonen, Kaj Andersson leder gruppen för Vanda svenska församling.

• Gruppen från Helsingfors domkyrka, start vid kyrkans trappor kl. 8. Guider Lea Purhonen och Kari Koivula.

Det är bra att ha med bekväma skor och lämpliga kläder för vädret, samt tillräckligt med dricksvatten och en liten matsäck för vandringen. Alla vandringar slutar vid Helsinge kyrka S:t Lars, där man kan delta i en föreläsning om Heliga Birgitta kl. 13 och i en medeltida mässa kl. 14.

I Helsinge kyrkoby ordnas under dagen Helsinga medeltidsdagar med evenemang och matstånd, där man kan köpa mat och dryck efter vandringen. Evenemanget är öppet för alla och gratis.

2023-08-01 11:15:42.0