Missionsarbete

Vi stöder Finska Missionssällskapets (FMS) projekt i Senegal för rätten till utbildning på modersmålet. Senegals officiella undervisningsspråk är franska. Därför bedriver den evangelisk-lutherska kyrkan läskunnighets- och litteraturarbete på tre lokala språk: sereer, wolof och pular. FMS har för tillfället två svenskspråkiga missionärer i Senegal: Anna-Lena Särs som arbetar med ungdomar och Anna Tikum som arbetar med diakoni. Annas man Bertrand Tikum är ekonomisk rådgivare för kyrkan.

FMS har en partnerorganisation som vi stöder, TV-stationen SAT-7. Den sänder kristna program via satellit till olika länder i Mellanöstern och Nordafrika. Kanalernas språk är arabiska, turkiska och farsi (för Iran). Det här arbetet är ytterst viktigt p.g.a. flyktingkrisen i Mellanöstern. Kanalerna bildar en länk mellan flyktinglägren och flyktingarnas hemförsamlingar. Kanelerna syns också här i Finland. Muslimska familjer tycker om barnkanalens underhållande program därför att föräldrarna kan lita på programmens fredlighet. Kanalerna ger möjlighet till fredlig dialog mellan den kristna minoriteten och andra religioners anhängare i Mellanöstern.

Vill du stöda missionen?

För att stöda församlingens eget missionsarbete via Finska Missionssällskapet: SAT-7, läskunnighetsundervisning i Senegal samt bibelöversättning i Angola, kan du ge en gåva till:

Finska Missionssällskapet

FI38 8000 1400 1611 30

Referens: 4 074754 002222 562

Eller ge en valbar summa via MobilePay till numret 32744

Insamlingstillstånd: Finland RA/2020/1538, i kraft tillsvidare fr.o.m. 1.1.2021, beviljat 1.12.2020 av Polisstyrelsen. Åland ÅLR 2022/6434, i kraft 1.1-31.12.2023, beviljat 16.8.2022 av Ålands landskapsregering.

En bild av kaffepaket som församlingen säljer för missionen. Där finns en akvarell av Helsinge kyrka S:t Lars.
Vi säljer kaffe till förmån för församlingens missionsarbete via Finska missionssällskapet.

Köp kaffe till förmån för missionen

All vinst går till missionsverksamheten genom Finska Missionssällskapet. Du kan köpa kaffe i vår nätbutik och det skickas hem till dig per post. Ett paket på 200g kostar 10€ varav 5€ går till missionen. Vår kaffeleverantör är ett litet företag i Räckhals och leverantören besöker själv sina kaffeodlare. Odlarna får ett rättvist pris för kaffet och utvecklar sitt odlande mot mer och mer miljövänligt hela tiden. Kaffets smak är rund och mjuk, det är mörkrost men har ingen bitterhet i smaken. Våga prova!

Till nätbutiken här.

Vi säljer kaffe även under valda evenemang som vi ordnar, t.ex. De vackraste julsångerna.