Guide på plats i Helsinge kyrka S:t Lars

Under sommartiden jourar återigen en guide i Helsinge kyrka S:t Lars (Kyrkovägen 45). Guidningen är kostnadsfri och kan också bokas på förhand för grupper - oberoende av om gruppen består av ett par personer eller ett större sällskap.

Guiden Paula Rajala.

–Varje morgon är det lika spännande och förunderligt att komma på jobb. När man går mot kyrkan längs den gamla byvägen är det nämligen som att färdas i tiden. På den här vackra platsen förnimmer man det gamla och förgångna på ett levande sätt, berättar Paula Rajala som redan ifjol arbetade som guide i kyrkan.

Rajala guidar i kyrkan vardagar under perioden 6.6.–15.8.2023. Nyhet för i år är också en fast guidning varje tisdag kl.13. Då går gruppen runt också i S:t Lars kapell, Prostgårdsparken och på begravningsplatsen.

Guiden tipsar att man också gärna kan önska sig ett specifikt tema för guidningen.

–Man kan till exempel få en mer djupgående guidning om kyrkobyggandets historia, konsthistoria, kristendomens historia, reformationen i Finland eller överhuvudtaget livet under tidigare sekel, målar Rajala upp.

Rajala är van att guida grupper med olika sammansättning och åldrar från hennes andra guidejobb på Mannerheim-museet och Helsingfors stadsmuseum. Hon guidar gärna på finska, svenska eller engelska.

Guiden i Helsinge kyrka S:t Lars arbetar under sommartiden 6.6.–15.8 må–to kl. 11–18 och fre kl. 11–15. Du kan boka guidning för din grupp på tel. 050 466 4202.

Tisdagar kl.13 (ej 8.8) allmän guidning för allmänheten. Turen börjar med ca. 30 min guidning i kyrkobyggnaden, och fortsätter med en ungefär lika gång tur runt begravningsplatsen, kapellet och Prostgårdsparken.

2023-06-20 14:54:54.0