Totalrenoveringen av Myrbacka kyrka inleds

Totalrenoveringen av Myrbacka kyrka, som är belägen i västra delen av Vanda, kommer nu att inledas.

Myyrmaen-kirkko.jpg

Foto: Antero Harju & Juha Ryhänen

Den 20 mars beviljades bygglov för renoveringen. NCC Suomi Oy, som har utsetts till projektledningsentreprenör för totalrenoveringsprojektet, kan därmed inleda arbetet i kyrkan.

Myrbacka kyrka kommer att genomgå en totalrenovering under åren 2023–2024. I och med totalrenoveringen åtgärdas kyrkans inomhusluftproblem, och både församlingsmedlemmarna och de anställda kommer därefter att få tillgång till lokaler som inte medför några hälsorisker. Hustekniken förnyas också, och samtidigt kommer lokalernas användningsmöjligheter att utökas. Dessutom utförs omfattande markbyggnadsarbeten och iståndsättning av gården. Totalrenoveringen kommer enligt planerna att vara slutförd sommaren 2024.

Byggarbetsplatsen har redan inhägnats, och de baracker som behövs under arbetet har hämtats till kyrkans tomt. Byggarbetsplatsen medför inte några betydande olägenheter för näromgivningen eller för områdets vägar.

– Arbetet har redan inletts med skyddsåtgärder och partiella rivningsåtgärder. De mellandörrar som ska bevaras har sänts för iståndsättning, berättar fastighetsdirektör Timo Kraufvelin från Vanda kyrkliga samfällighet.

Myrbacka kyrkas orgel, som har 36 register och är byggd av Kangasalan urkurakentamo, är skyddad.

– Nu då bygglov har beviljats kan man fortsätta med rivningsarbetet. Samtidigt kan man inleda arbetet med att åtgärda konstruktionernas tätningar. Avsaknaden av tätningar har utgjort en av de största orsakerna till inomhusluftproblemen.

Före sommaren kommer man dessutom att bygga om konstruktionerna i anslutning till den blinda sockeln, iståndsätta täckdikena och inleda markbyggnadsarbetena utanför kyrkan.

– Kyrkbyggnaderna utgör församlingarnas värdefullaste fastighetstillgångar. Varje församling i Vanda ska ha en egen kyrka, och Myrbacka kyrka är Vantaankosken seurakuntas huvudkyrka. Målsättningen är att kyrkan ska öppnas i början av sommaren 2024 och att den då ska vara i bättre skick än någonsin förut, och erbjuda trygga lokaler både för användarna och för de anställda, säger Kraufelin.

I samband med totalrenoveringen bevaras kyrkans arkitektoniska värden. Renoveringen utförs i samarbete med Vanda stadsmuseum.

Myrbacka kyrka är en plats där människor får dela såväl vardag som högtidsstunder

Hans Tuominen, som i början av mars tillträdde som kyrkoherde i Vantaankosken seurakunta, är nöjd med att renoveringsprojektet äntligen inleds.

– De människor som bor på Vantaankosken seurakuntas område har redan i flera års tid väntat på att renoveringsprojektet ska inledas. Vi får varje vecka ta emot förfrågningar om vad läget är för Myrbacka kyrkas del. Det visar hur viktig kyrkan är för människor. Det är fint att renoveringen nu kan inledas, konstaterar Tuominen.

I Vantaankosken seurakunta dryftar man under det innevarande året hur Myrbacka kyrka på ett så mångsidigt sätt som möjligt kan betjäna människor i olika åldrar efter att kyrkan öppnas igen.

– Vi litar på att Myrbacka kyrka också under kommande år är en plats där människor får möta Gud och erfara Guds nåd, samt möta varandra både i sin vardag och under högtidsstunder, och dela glädje och sorg i olika livsskeden. Dessutom är kyrkan en viktig bas för hjälparbetet, betonar Tuominen.

Församlingen ordnar den 12 april kl. 17 ett öppet informationsmöte i Virta-kyrkan (Råtorpsvägen 8), där renoveringsprojektet och dess framskridande presenteras mer ingående.

Myrbacka kyrka är ett populärt besöksmål också bland turister som är intresserade av arkitektur

Myrbacka kyrka, som färdigställdes år 1984, har varit stängd på grund av inomhusluftproblem sedan år 2019. Myrbacka kyrka är huvudkyrka för Vantaankosken seurakunta i den västra delen av Vanda, och kyrkan är viktig för områdets invånare både i vardagen och under högtidsstunder. Kyrkan har planerats av akademikern Juha Leiviskä, och den är av arkitektonisk betydelse. Myrbacka kyrka har även benämnts Ljusets kyrka. Det ljus som strömmar in genom fönstren i kyrksalen skapar en särpräglad stämning under varje årstid. Kyrkan har varit en populär sevärdhet exempelvis bland turister från Japan och bland resenärer som är intresserade av arkitektur. Till Leiviskäs viktigaste arbeten hör utöver Myrbacka kyrka även S:t Tomas kyrka i Uleåborg samt Männistö kyrka i Kuopio.

Nu har Arco Architecture Company utsetts till huvudplanerare för renoveringsarbetena i Myrbacka kyrka. För projektets VVSA- och elplanering svarar Rejlers Finland och för konstruktionsplaneringen svarar Ideastructura. Som byggherrekonsult och övervakare anlitas Rapp Valvontakonsultit.

2023-03-27 11:17:00.0