150-årsjubileum för diakonin

År 2022 firas som diakonins jubileumsår eftersom det har gått 150 år sedan den första diakonissan Mathilda Hoffmann vigdes till tjänst i Finland. Syster Mathilda arbetade som diakonissa i Viborg från 1.9.1872 och hela sitt yrkesverksamma liv. I Vanda svenska församling uppmärksammades diakonins 150-årsjubileum med en festmässa senaste söndag.

På bilden Vanda svenska församlings nuvarande och pensionerade diakoniarbetare : nuvarande diakon Heidi Sal...

Vardagens superhjältar: diakoner och diakonissor! På bilden Vanda svenska församlings nuvarande och pensionerade diakoniarbetare : nuvarande diakon Heidi Salminen, pensionerade diakonissan Rea Anner, nuvarande diakonissan Annakatri Aho och pensionerade diakonissan Astrid Nurmivaara.

Så här skriver diakon Heidi Salminen om händelsen på församlingens Facebook-sida 16.10.2022:

"Idag fick vi fira diakonins 150 årsjubileum med festmässa och festlunch. Med var också Vanda svenska församlings pensionerade medarbetare Rea Anner och Astrid Nurmivaara. Det var fint att få fira en sån fin fest tillsammans med församlingen. Tack till alla som var med! Vi fick också dela ut två Pro Diaconia medaljer, en till Vanda västra diakoniförening och en till Dickursby Marthaförening."

Heidi Salminen fortsätter:

"Mässan var festlig och så var också jubileumskakan. Bakverket är namngett efter Aurora Karamzin. På sin tid var Aurora en infytelserik person i Helsingfors. Hon arbetade på Hfors kvinnoklinik, finansierade kvinnoverkstäder, skolor, daghem, barnhem. Insprerad från hennes resor till St Peterburg och Tyskland grundade hon Diakonissanstalten i Helsingfors 1867. Det här var 5 år innan Mathila Hoffman, första diakonissan vigdes till diakonissa i Viborg."

Ljuständning.

I den festliga mässan tändes ljus.

Jubileumsbakelsen som Marthaförbundet har tagit fram.

Mon Oct 17 13:45:00 EEST 2022