Fadderdagen skapar närhet mellan faddrar och fadderbarn genom trevlig sysselsättning

Den riksomfattande fadderdagen firas söndagen den 5 juni. I Vanda erbjuds då många typer av gemensam sysselsättning för faddrar och fadderbarn.

Fadderdagen 5.6.2022

Fadderskapet är en viktig uppgift, och kontakten mellan faddern och fadderbarnet kan vara genom hela livet. Faddern är en vuxen vän och ett stöd för sitt fadderbarn, och kan till exempel be för fadderbarnet. Syftet med fadderdagen är att uppmuntra faddrar och fadderbarn att göra saker tillsammans.

Vanda församlingars samarbetsparter tillhandahåller erbjudanden som är gällande under fadderdagen, söndagen den 5 juni.

I Vanda kan man under fadderdagen delta exempelvis i de evenemang som anges nedan. Alla fadderdagens samarbetsparter och erbjudanden finns här.

Aktivitetsdag i Superpark

Fadderbarnet får tillsammans med sin fadder fritt inträde till aktivitetsparken Superpark i Rosendal.

Superpark Vanda, Rosendals handelsväg 13

Gemensamma foton i kyrkan eller fotostudion

Valokuvaamo Lauri tar gemensamma foton på faddrar och fadderbarn i Dickursby kyrka kl. 13–18 och i fotostudion Valokuvaamo Lauri kl. 12–18. Foton tas utan tidsbokning, men om du vill kan du också boka tid på förhand. Om fler än två personer eller exempelvis ett husdjur ska vara med på fotot, lönar det sig att boka två efterföljande tider. Du förbinder dig inte vid något genom tidsbokningen eller fotograferingen. Du betalar bara för de foton som du vill beställa.

Dickursby kyrka, Stationsvägen 12 A Valokuvaamo Lauri, Kyrkovägen 47

Besök Fazer

Faddrar och fadderbarn får biljetter till guidade turer hos Fazer till priset 9,50 €/person. Förmånspriset gäller de turer som börjar kl. 13 och kl. 15. Biljettpriset innefattar en produktkasse för var och en att ta med sig hem. Under den guidade turen bekantar man sig med Fazers verksamhet, långa historia, anekdoter, företagsansvar, innovationer samt breda produktsortiment. I samband med turen ordnas också avgiftsfri servering av saft och bulle.

Den guidade turen räcker ungefär en timme. Minimideltagarantalet per guidad tur är 10 personer och maximideltagarantalet är 25 personer. De guidade turerna kräver förhandsanmälan. Anmälan till den guidade turen kl. 13: https://link.webropol.com/ep/fazeropastettukierrosklo13 Anmälan till den guidade turen kl. 15: https://link.webropol.com/ep/fazeropastettukierrosklo15

Fazers besökscenter, Fazervägen 6

Bekanta dig med jordskorpans hemligheter under parkorienteringen vid Lammträsket

Varifrån kommer metaller? Kom tillsammans med din fadder och undersök jordskorpans hemligheter! Uppgifterna lämpar sig särskilt för barn i skolåldern, men också mindre barn kan vara med och leta upp kontroller i omgivningen kring Lammträsket. I närheten av bryggan finns också ett ställe där du kan identifiera fåglar. Det serveras saft på stället, ta med egen mugg. Du kan komma när du vill. De snabbaste hittar kontrollerna på en halv timme, medan de mer avslappnade orienterarna kan räkna med att det tar en timme. Rutten med kontroller är öppen kl. 10–13, och den tillhandahålls av Finlands naturskyddsförbunds förening i Vanda.

Lammträskets brygga, Lammträskvägen

På husdjursgården kan du träffa på får, getter, kaniner och höns

Katrinebergs gårds husdjurspark i Sjöskog har öppet kl. 11–15. Det serveras kaffe och saft på platsen. Evenemanget är gratis.

Katrinebergs gård, Katrinegränden 5

Gemensam måltid

Under fadderdagen har restauranger och caféer i Vanda erbjudanden för faddrar och fadderbarn. Bekanta dig med erbjudandena på webbplatsen för fadderdagen i Vanda.

Ta del av fler idéer och erbjudanden om hur du kan fira fadderdagen

Tilläggsinformation: Iris Sotamaa, iris.sotamaa@evl.fi, tfn 050 378 0318

Fri May 27 09:39:00 EEST 2022