Dickursby kyrka går vidare i tävlingen om EU:s arkitekturpris

Dickursby kyrka, som i januari uppnår ett års ålder, har valts att gå vidare i tävlingen om EU:s Mies van der Rohe-arkitekturpris.

Interiör av Dickursby kyrka.

Foto: Tuomas Uusheimo.

inland bidrog med tio kandidater till tävlingen, varav två gick vidare. Den andra kandidaten som gick vidare är den totalrenoverade Olympiastadion.

Sammanlagt återstår 40 objekt i olika delar av Europa som tävlar om priset, som delas ut i april. Inledningsvis fanns det 532 objekt på kandidatlistan, bland vilka juryn valde ut de 40 som gick vidare.

Mies van der Rohe-priset utdelas vart annat år till ett högklassigt europeiskt samtidsarkitekturobjekt. Priset, som finansieras av EU, lyfter fram arkitekturens samhälleliga och kulturella betydelse.

Dickursby kyrka har planerats av arkitekturbyrån Oopeaa, och Anssi Lassila var huvudarkitekt för projektet.

I november förra året fick Dickursby kyrka Kestävä Kivitalo-priset (Hållbart stenhus). I motiveringen till detta pris lovordades kyrkan bl.a. för dess högklassiga lösningar i fråga om estetik och konstruktion. År 2020 uppmärksammades Dickursby kyrkas enkla och entydiga namn, som belönades med priset för årets namn.

2022-01-19 10:20:48.0