Pilgrimsvandringar i Vanda kallar till tystnad och frid

Var finner din själ vila – i skogen, bland muralmålningar i en betongförort eller framför vackra kyrkobyggnader? Vandaförsamlingarna lanserar idag Själens laddstation (Sielun latauspiste) där du kan hitta pilgrimsvandringar som för dig på en resa mot själslig frid.

Reklam för Själens laddstation.

– Man tänker ofta att pilgrimsvandringar måste ske någonstans långt borta. Men det kan vara en fysisk eller andlig resa med destination i skogen runt hörnet likväl som Santiago de Compostela, säger Tuomas Antola, kyrkoherde i Korso finska församling.

Rutterna som nu lanseras är en del av Vandaförsamlingarnas projekt Själens laddstation. Till projektet hör en hemsida som erbjuder bland annat podcasts om livet och tron, Spotify-listor, yoga och kristen meditation.

Hamna inte i ekorrhjulet – gör telefonen till en pilgrimsvandringsguide

Du hittar pilgrimsrutterna i Vanda på webbsidan sielunlatauspiste.fi. Det finns minst en rutt på varje finsk församlings område. Rutterna är olika, allt från skogsvandringar till parkpromenader till helt urbana rutter. För att följa rutterna rekommenderas det att ladda ner Citynomadi-appen. Den hittas på Google Play eller Apples App Store.

– Forskning visar att telefonen med alla meddelandetjänster är en av de saker som stjäl allra mest av vår uppmärksamhet. Telefonen som hittas i så gott som allas ficka kan ändå användas till att skapa sinnesfrid, istället för att förstöra den, funderar Matias Sakko som har fungerat som projektansvarig för Själens laddstation.

Citynomadis karttjänst guidar dig från startpunkten till slutet på din valda rutt. Under ruttens gång kommer det upp tilläggsinformation i appen vid valda platser, till exempel meditationstexter, bilder eller tal. De är tänkta att ge ämnen att fundera kring under vandringens gång-

Fader vår som är i skogen – och överallt i Vanda

De nu lanserade rutterna är följande:

• Storträsk naturpilgrimsvandring i Sibbo storskog
  • Muralpilgrimsvandring i Myrbacka (innehåller material på svenska)
  • Ankdammens pilgrimsvandring
  • Tussinkoski pilgrimsvandring
  • Från kyrka till kyrka – Dickursby till Helsinge kyrkoby
  • Tavastby naturpilgrimsvandring
  • Räckhals pilgrimsvandring

Läs mer om rutterna, tillgänglighetsanpassning och teman på den här sidan (på finska).

2023-04-24 11:59:00.0