Livesändningen av hur rajgräset växer leder oss igen mot påsken – hoppet växer

Kyrkan i Vanda visar inför påsken i direktsändning på webben hur påskgräset växer. Genom detta vill vi väcka människor till insikt om att det alltid finns hopp.

Rajgräs.

– Tanken med livesändningen av hur rajgräset växer är att få människor att upptäcka hur hoppet växer och bär oss också i denna tid. Samtidigt erbjuds människor en möjlighet att stanna upp en stund t.ex. för begrundan, bön eller stillhet, berättar kommunikationsplanerare Lotta Numminen från Vanda församlingar.

Rajgrässändningen genomförs nu för andra gången. Förra året fick livesändningen sammanlagt 12 000 tittningar på Kyrkan i Vandas Youtube-kanal.

– Budskapet om hopp har inte förändrats sedan förra året. I själva verket är det ännu viktigare just nu, mitt bland de nyheter som når oss om kriget i Ukraina. Framtidshoppet vacklar hos många, men ändå finns det fortfarande hopp. Mitt i allt som händer är det möjligt att finna hopp i något så litet som ett påskgräsfrö som gror. Att fokusera på vardagen är lugnande och ett bra sätt att förbereda sig inför påsken.

Påskgräsets tillväxt kan följas som livesändning över påskhelgerna. Rajgrässändningen förmedlar ett budskap om att hoppet växer, men det växande gräset kommer att dekoreras också med ord som skapar tro och ger kraft. Vi utmanar också människor att själva odla rajgräs.

– Ännu hinner gräset alldeles väl gro till påsk också hemma. Du kan även testa hur majs, krasse eller ärter gror. Någon kanske låter bli att odla rajgräs av rädsla för att misslyckas med att få gräset att gro. Vi uppmanar dig ändå att försöka, och att vara nådig mot dig själv även om rajgräset inte skulle växa ordentligt. Det nya livet är ju alltid en gåta. Det finns inga garantier för att det här gräset som visas i livesändningen gror heller, och visst kan man känna nervositet över det.

Att stanna upp i stunden hjälper oss att finna det som just nu ger hopp och glädje.

Rajgrässändningen utgör en del av Vanda församlingars påskkampanj, vars tema är hoppet växer. Församlingarna delar inför påsken ut rajgräspåsar vid sina evenemang och i sina kyrkor. Kampanjen kan följas i Kyrkan i Vandas kanaler i sociala medier med hjälp av taggen #toivokasvaa. Du kan också själv vara med genom att odla ditt eget rajgräs och följa hur det nya livet växer i din egen vardag.

Följ rajgrässändningen här.Öppna länk i ny flik

2022-04-08 12:43:15.0