Din kyrka

Hurdana förändringar behöver kyrkan?

Till vad bör man använda skattepengarna i kyrkan?

Nu är det tid att påverka.

Ställ upp som kandidat!

Som kandidater behövs församlingsmedlemmar i alla åldrar och som tänker på olika sätt.

Som kandidat kan du ställa upp om du är en konfirmerad medlem av kyrkan som

• fyller 18 år senast på valdagen, dvs. 18.11.2018.
  • är församlingsmedlem senast 15.9.2018.
  • ger ett skriftligt samtycke till att kandidera.

Man kan ställa upp som kandidat

till gemensamma kyrkofullmäktige som leder hela den kyrkliga samfälligheten OCH/ELLER
till varje församlings eget församlingsråd som leder den egna församlingens verksamhet.

Såhär gör du

Bekanta dig med kandidatlistorna, deras teman och bakgrunder.

Kontakta de som grundat listorna och fråga mera vid behov. Tidigare har bl.a. politiska partier och på olika sätt aktiva församlingsmedlemmar haft listor i Vanda.

1. Grunda en egen valmansförening och bilda en egen kandidatlista.

2. Om det inte finns någon lämplig lista bland de nuvarande, kan du samla ihop en grupp och bilda en egen lista. Bekanta dig också med hurdana röstmängder som behövdes för att bli invald i det förra valet. Det är svårt att lyckas med en väldigt liten lista.

Instruktioner till att grunda en valmansföreningÖppna länk i ny flik

3. Meddela om ditt intresse för att kandidera med denna blanket. (Länken kommer senare)
Din församlings valkontaktperson kontaktar dig och guidar dig vidare.